محمد فرشی

نصب ویندوز و سایر سیستم‌عامل‌ها از روی USB+ساخت Bootable USB

پنجشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۱۵ ب.ظ

اگر نیاز به نصب سیستم‌عامل روی چند کامپیوتر داشته باشید مطمئنا نیاز به کپی‌های متعدد از CD نصب آن سیستم‌عامل دارید. علاوه بر این برای کامپیوترها نیز درایو CD سالم نیاز است و بدون آن امکان نصب وجود ندارد. البته مزیت دیگر استفاده از این روش، جلوگیری از تخریب طبیعت با کم کردن استفاده از پلاستیک (CD) است.


در زیر مراحل نصب ویندوز XP از روی USB ‌می‌آید. روش مشابه برای سایر سیستم‌عامل‌ها نیز قابل استفاده است.


1- از روی یک CDی نصب ویندوز فایل ISO تهیه کنید.

2- نرم افزار Rufus را دانلود و نصب کنید. لینک

3- یک حافظه USB را به کامپیوتر متصل کنید و سپس برنامه Rufus را اجرا کنید. دقت کنید که USB کاملا فرمت خواهد شد لذا بررسی کنید حاوی فایل لازمی نباشد.

4- از پنجره باز شده پس از اجرای Rufus، روی قسمت ISO Image  کلیک کنید و فایل ISO ایجاد شده در مرحله 1 را انتخاب کنید و روی Start کلیک کنید. منتظر بمانید تا کار پایان یاید (حدودا 10 دقیقه طول می‌کشد). USB برای استفاده آماده است.

5- روی کامپیوتری که می‌خواهید ویندوز نصب کنید، تنظیمات BIOS را به گونه‌ای عوض کنید که ابتدا USB چک شود. حتی BIOS های مربوط به چند سال پیش نیز این امکان را دارند. البته لازم است قبل از روشن کردن کامپیوتر برای تغییر BIOS، حافظه USB را به کامپیوتر متصل کنید. سپس USB را متصل کرده و کامپیوتر را روشن کنید. منتظر پیام Start from USB یا پیامی مشابه باشید و پس از دیدن آن کلیدی را بزنید. نصب از USB شروع خواهد شد البته چند دقیقه ای در ابتدا تا شروع شدن نصب ممکن است طول بکشد. سایر مراحل نصب مشابه نصب از CD است. در کل زمان نصب تقریبا با نصب از روی CD برابر است.


نکات:

برای نصب هر سیستم عامل دیگر کافی است فایل ISO  آن را استفاده کنید.

نرم افزار Rufus  دارای سیستم‌عامل DOS است لذا می‌توانید USB قابل بوت با سیستم‌عامل DOS نیز داشته باشید.

دقت کنید که USB را روی کامپیوتر خاموش بگذارید تا در صورت ویروسی بودن کامپیوتر از ویروسی شدن USB جلوگیری شود.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۱۲
محمد فرشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی