محمد فرشی

حل مشکل زیپرشن (XePersian) با Miktex 2.9

چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۷ ب.ظ

با انتشار MikTeX 2.9  و نصب آن متوجه شدم که فایهای قبلی با اشکال اجرا میشوند. پس از جستجو در اینترنت متوجه شدم که یک ناهماهنگی بین Xepersian  و MikTeX 2.9 وجود دارد که ظاهرا هیچ طرفی حاظر به رفع آن نیست. لذا بالاجبار علیرغم پشتیبانی نشدن MikTeX 2.8، مجبور به استفاده از آن بودم.


اخیرا دیدم که همکار گرامی جناب آقای دکتر شاهزاده فاضلی از MikTeX 2.9 استفاده میکنند و مشکلی با XePersian ندارند. لذا با بررسی مجددو جستجو در اینترنت متوجه شدم که با اضافه کردن دستورات زیر به ابتدای فایل تک، میتوان مشکل را حل کرد. (لینک به محل)

\makeatletter
\@ifundefined{Umathcode}{\let\Umathcode\XeTeXmathcode}{}
\@ifundefined{Umathchardef}{\let\Umathchardef\XeTeXmathchardef}{}
\makeatother

به این ترتیب امکان استفاده از میک تک 2.9 به همراه زیپرشن ایجاد شد. فایل زیر نمونه ای است که بدون اشکال روی کامپیوتر من اجرا می‌شود.


فایل نمونه

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۲۲
محمد فرشی

LaTeX

xepersian

زیپرشن

نظرات  (۳)

شما گفتید:

پس از جستجو در اینترنت متوجه شدم که یک ناهماهنگی بین Xepersian  و MikTeX 2.9 وجود دارد که ظاهرا هیچ طرفی حاظر به رفع آن نیست.

شما در اشتباهید جناب فرشی. این مشکل هیچ ربطی به زی‌پرشین ندارد. موتور زی‌تک نام تعدادی از دستورات بدوی خود را تغییر داده است و من هم نام آن‌ها را در زی‌پرشین تغییر داده‌ام، زی‌پرشین باید بتواند با نسخه جدید زی‌تک کار کند. این مشکل میک‌تک می‌باشد که هنوز نسخه قدیمی زی‌تک را در احتیار کاربران خود قرار می‌دهد. من نه می‌توانم و نه باید در قبال مشکلات دیگران کاری کنم. من همیشه گفته‌آم که از تک‌لایو استفاده کنید حالا اگر شما دوست دارید از میک‌تک استفاده کنید خودتان هم باید با مشکلاتش دست و پنجه نرم کنید.
پاسخ:
جناب خلیقی

با سلام

البته همانطور که از جمله اینجانب بر می آید همراه با شک است که با توجه به نظر شما اشکال از طرف میک تک بوده است. در هر حال با توجه به عدم تسلط اینجانب به جزئیات پیاده سازی و بر مبنای برداشت من از بحثهای مختلفی که در خصوص مشکل میک تک با زیپرشن بود این را نوشتم و قصد متهم کردن کسی را نداشتم. تلاش شما و دوستان در این کار واقعا قابل تقدیر است.

در هر حال امیدوارم رفع سوء تفاهم شده باشد.

با سلام و احترام

می بخشید من هنگام نصب این نرم افزار مشکل دارم 

قایل دانلود شده رو extract  می گیرم و گزینه instal-tl-advanced  در لیست این پوشه ها نیست 

گزینه instal-tl-windows را هم که run می گیرم همه ی قایلا ها نصب نمیشه , will be trined later , failed  , ...

در هنگام install برنامه ها مواجه میشم.

ویندوز کامپیوتر هم7 است 

و بیشتر برنامه های فشرده سازی و استخراج فایل ها رو نصب کردم اما نصب نمیشه

ممنون میشم راهنمایی کنید.

جناب  فرشی  انقدر مغرور و بی ادب هستند  که فکر می کنند فقط خودشان

خدای تک هستند 

پاسخ:
با سلام
کاش میفرمودید چه از اینجانب دیده اید که نشاندهنده مغرور و بی ادب بودن من بوده است. اینطوری شاید میتوانستم خودم را اصلاح کنم. انشاالله دعا کنید که بتوانم در اصلاح خویش کاری از پیش ببرم.
ممنون از پیامتان و دغذغه شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی