محمد فرشی

رشته علوم کامپپوتر

دوشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۴۶ ب.ظ

یکی از سوالات اساسی که معمولا پرسیده میشود این است که رشته علوم کامپیوتر چیست و تفاوت آن با مهندسی کامپیوتر چیست. در اسلاید زیر سعی کرده ام خیلی خلاصه مقایسه دروس دوره کارشناسی علوم

کامپیوتر، ریاضیات و کاربردها و مهندسی کامپیوتر را بیاورم. امیدوارم مفید فایده باشد.

اسلاید (علوم کامپیوتر چیست؟)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۲
محمد فرشی

نظرات  (۲)

۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۱:۲۳ سپیده آقاملائی
فرقش در این بود که به جای درس‌های سخت‌افزاری رشته‌ی نرم‌افزار یک واحد به هر کدام از درس‌های دیگر اضافه کرده بودند و درس‌های اختیاری را باید از ریاضی می‌گرفتید و آزمایشگاه‌ها را هم نداشت.
آدم حتی برای چاپ کردن مقاله تئوری هم به پیاده‌سازی نیاز پیدا می‌کند و کلاً کار کردن عملی به آدم دید تئوری هم می‌دهد که مسئله از کجا آمده است و در عمل چطور حلش می‌کنند و به خصوص درس‌های سخت‌افزاری به عنوان پیش‌نیاز درسی مثل پردازش موازی خیلی مهم هستند چون دید طراحی همزمان را می‌دهند که مشکل اکثر بچه‌های نرم‌افزار هم هست چه برسد به علوم کامپیوتر. بیشتر به خاطر اینکه کسی روی طراحی و فکر کردن به طراحی مدار در آن درس‌ها برای دانشجوهای نرم‌افزار کار نمی‌کند. ساده‌ترین مشکل نبود آزمایشگاه‌ها «کارگاه کامپیوتر» بود که تایپ و تک و ... را یاد می‌داد، البته اینها چیزی نیست که آدم نتواند یاد بگیرد، ولی زود یاد گرفتنش کار آدم را ساده می‌کند.
به جز یک درس «جبر خطی عددی» که آن هم اختیاری بود من هیچ مزیتی برای علوم کامپیوتر نسبت به نرم‌افزار ندیدم. یک بار هم از یکی از بچه‌هایی که رتبه‌اش می‌رسید و پرسیدم چرا علوم کامپیوتر زدی به جای نرم‌افزار گفت برای اینکه راحت‌تر معدل بیارم!
پاسخ:
با سلام
درس اختیاری را طبق سرفصل می‌توان از هر رشته‌ای گرفت، مگر این که دانشکده مجری، این اجازه را به دانشجو ندهد. لذا تمام درس‌های نرم افزار و سخت افزار را نیز دانشجو می‌تواند به عنوان اختیاری بگیرد و از نظر علمی، در فارغ‌التحصیلی مشابه یک فارغ‌التحصیل نرم افزار توانایی داشته باشد. البته در این صورت مزیت فارغ‌التحصیل علوم کامپیوتر این است که در صورت گذراندن باکیفیت دروس تئوری، معمولا از نظر تفکر و ارائه راهکار جدید برای مسائل، قوی‌تر است.
۲۰ بهمن ۹۸ ، ۱۳:۵۳ سپیده آقاملائی

حداکثر یک یا دو درس اختیاری را می‌توان از دانشکده دیگر گرفت.

البته من بعداً شنیدم که عده‌ای در شریف علوم کامپیوتر را به خاطر گرفتن نمره بهتر برای اپلای انتخاب می‌کنند.

پاسخ:
در سرفصل درس چنین محدودیتی وجود ندارد. ممکن است دانشکده ای، چنین چیزی مصوب کرده باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی