محمد فرشی

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

با توجه به افزایش قیمت محسوس ابزارهای الکترونیکی و همچنین نیاز بیشتر به آنها با توجه به آموزش مجازی در دانشگاهها، داشتن یک لپتاپ قبراق از ملزومات است. بدیهی است که لیتابهای کمی قدیمی، زیر بار آموزش مجازی بعضا دوام نمی‌آورند و یا چنان برای انجام کارها به سختی و با صرف زمان زیاد، کار می‌کنند که باید به فکر جایگزینی آنها بود. البته این جایگزینی با یک لپتاپ تقریبا معمولی، هزینه 20 تا 30 میلیون تومانی دارد.

حقیر هم به این مشکل مبتلا بودم. لپتاپم Lenovo E530c (پردازنده i5 و 6 گیگابایت رم) است که حدود 6 سال پیش خریداری کرده ام. طی سال گذشته به سختی از آن استفاده کردم و بارها به فکر جایگزینی بودم که به دلیل مسائل اقتصادی، این مهم ممکن نشد.

اخیرا، به فکر بهبود عملکرد آن با نصب SSD افتادم. نتیجه تقریبا غیرقابل باور بود. با نصب SSD Drive  و نصب ویندوز روی آن، سرعت لپتاب بسیار عالی شد به صورتی که طی 15 ثانیه کاملا ویندوز 10 بالا می آید. قبل از این بالا آمدن ویندوز 10 بین 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشید. در زمان استفاده عملا لپتاپ با سرعت و بدون تاخیر زیاد عمل می‌کند و در یک کلام می‌شود گفت، لپتاپ جان دوباره گرفت و امید است چند سال دیگر بشود از آن استفاده کرد.

اما؛ روش کار:

به شرکت آینده گستر مراجعه کردم که جنب بیمارستان افشار است. کاری که انجام شد، یک درایو SSD با ظرفیت 120 گیگا بایت در محل درایو نوری لپتاپ نصب شد (البته هدف نصب درایو 240 گیگابایتی بود که در شرکت موجود نبود). درایو نوری نیز در قاب مخصوصی قرار گرفت که با یک کابل USB امکان استفاده به صورت External  را دارد. این درایو SSD به عنوان درایو C تعریف شده و ویندوز و برنامه های دیگر روی آن نصب شده است و درایوهای قبلی نیز سر جای خود هستند و هیچ اطلاعاتی حذف نشده است. هزینه این کار یک میلیون و 200 هزار تومان بود که واقعا با توجه به عملکرد آن، به صرفه است و به نظر میرسد حداقل به عمر لپتاپ 2 سال اضافه کند.

 

این کار را به یکی از دوستان که لپتاپ Lenovo B50 هم داشت که دارای پردازنده i3 و ضعیف تر از لپتاپ من بود پیشنهاد دادم و نتیجه کار روی آن لپتاپ نیز مشابه بود.

لذا، به نظرم این راهکار، حداقل برای لپتاپهای با مشخصات مشابه کاملا قابل استفاده باشد و انجام آن را اگر با مشکلات مشابهی روبرو هستید، پیشنهاد می‌کنم.

همچنین کادر ورزیده شرکت آینده گستر را نیز توصیه می‌کنم. بارها از فروش و خدمات بعد از فروش این شرکت استفاده کرده ام و به نظرم کاملا حرفه ای عمل می‌کنند.

امید است این مطلب مفید فایده باشد.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۰۰ ، ۲۲:۵۶
محمد فرشی